05 maart 2017

Frank v/d Duyn Schouten (v/h UvT): hield ook fraudeur Arie de Ruijter uit de wind

Frank van der Duyn Schouten (FDS), voormalig rector van de UvT, zijn we hier en hier eerder tegen gekomen. Deze week werd ik weer aan hem herinnerd. Dankzij de frauderende Arie de Ruijter (AdR), voormalig decaan van de sociale wetenschappen van de UvT, blijken er vele twijfelachtige doctoren op de wereld rond te lopen. Nu is de kwaliteit van proefschriften een tricky business, maar FDS heeft geen brandschone reputatie op dit gebied (zie hier en hier). De berichtgeving over AdR was, wat mij betreft, opnieuw een bevestiging. Het zit zo. Ik begeleidde ruim 15 jaar geleden bij de sociale faculteit, waar AdR decaan was, een promovendus. De voltooiing van zijn proefschrift ging moeizaam, maar op een gegeven ogenblik vond ik dat de promovendus met nog een paar extra analyses een proefschrift had dat verdedigbaar was. De promovendus had toen echter zijn geduld verloren, schreef mij een boze brief, en vertrok naar een hoogleraar in Utrecht. Enter AdR! Hij zag opeens het geld dat de overheid voor een verdedigd proefschrift toekent aan zijn neus voorbij gaan en besloot mijn ex-promovendus terug te halen en het (volgens mij nog niet verdedigbaar) proefschrift toe te laten tot de promotie. Ik was not amused en schreef een e-mail aan mijn rector (enter FDS!) waarin ik mijn beklag deed over de kwaliteit van het proefschrift en de handelwijze van AdR. Ik kreeg een mail terug waarin FDS mij meedeelde dat de kwaliteit van het proefschrift van mijn ex gegarandeerd was door de samenstelling van de commissie. Met de benefit of hindsight worden wij alsnog cynisch over de kwaliteit van die commissie. Kan de rol van FDS aan de UvT (Cabbolet, Stapel, de Ruijter en wie weet wie nog meer) ook niet eens onderzocht worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen