01 maart 2017

Deborah Jongejan (journaliste AD): verzint zelf AOW-cijfers van sociale zaken?

Er is tegenwoordig veel discussie over zogenaamd nepnieuws. Komt nepnieuws ook voor in een van de oude media, namelijk de courant? Toen ik mij vorige week in het oog van een mediastormpje rond de AOW-leeftijd bevond, was objectieve informatie over de AOW in de kranten ver te zoeken. Wij hadden het al over Deborah Jongejan (DH) van het Algemeen Dagblad. Zij had een stuk in haar krant over de kwestie geschreven. Ze schreef: Volgens het ministerie van Sociale Zaken is de AOW sinds 2001 altijd mee gestegen met de lonen, behalve in 2004 en 2005.” Mooi, als het ministerie zeker weet dat de uitkeringen mee zijn gestegen met de lonen (welke lonen trouwens: cao-lonen of verdiende lonen, dat maakt nogal wat uit), dan willen we dat nog wel even verifiëren. Dus, heeft DH misschien de cijfers van het ministerie voor mij? Ja, DH had, naar eigen zeggen, de cijfers van het ministerie gekregen, maar helaas kon zij die cijfers niet doorsturen. OK, dan vragen wij ze zelf wel op. Het ministerie stond mij geduldig en minzaam te woord, maar het ministerie zegt helemaal geen gegevens te hebben over de ontwikkeling van de AOW-uitkering en ook niet over de lonen. Ik zou het nog eens bij de SVB of het CBS kunnen proberen. Toen ik verwees naar de berichtgeving van het AD over de AOW en de lonen, zei de voorlichter dat het ministerie niet verantwoordelijk is voor wat de kranten over het ministerie schrijven. Daar viel weinig tegenin te brengen. Als kranten nepnieuws brengen, mogen we daar het ministerie niet op aanspreken. Evenmin is het de schuld van het ministerie als Deborah Jongejan zelf de cijfers van Sociale Zaken verzint en daarover in haar krant schrijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen