22 februari 2017

Deborah Jongejan (journaliste AD): Jetta Klijnsma wil de AOW welvaartsvast houden

Zo’n 10 jaar ben ik een hartstochtelijk tegenstander van verhoging van de AOW-leeftijd. Veel aandacht heeft dat nooit getrokken, maar nu ik mijn meningen daarover via een politieke partij (50Plus) heb uitgedragen, weten journalisten mij opeens te vinden. Zo sprak ik langdurig met Deborah Jongejan (Algemeen Dagblad) over de berekeningen die ik (met David Hollanders) had gemaakt. Het CPB is, m.i., de kwade genius in de hele discussie omdat het bureau steeds weer kwam met berekeningen over de onbetaalbaarheid van de AOW, er van uitgaande dat de AOW de verdiende lonen volgde. Dat is in de afgelopen 40 jaar (gemiddeld) niet het geval geweest. Daardoor zijn de AOW-uitgaven als percentage van het nationale inkomen zelfs gedaald. De journaliste van het AD schreef er na ons gesprek een stuk over in haar krant en suggereerde dat ik de niet-welvaartsvastheid zelf verzonnen had: “Je kunt dat principe (van welvaartsvastheid, HV) dus ook loslaten, zegt hoogleraar Verbon.” Maar, zo vervolgde Deborah Jongejan, “het loslaten van de welvaartsvastheid is een politieke keuze, waar in Den Haag geen enkele andere partij voor te porren is”. Als dat zo is, dan zijn die partijen hypocriet, want menig ‘andere partij’ heeft de afgelopen 30 jaar er mee ingestemd dat de AOW niet welvaartvast was. De journaliste geeft hier een tamelijk valse voorstelling van zaken, maar toen kwam er een passage waar ik van achterover viel: Ik wil niet dat de koopkracht van ouderen op lange termijn achterblijft op die van werkenden’’, reageert PvdA-staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken." Jetta Klijnsma, die anders graag ouderen kort, laat nu weten dat de AOW al meer dan 15 jaar welvaartsvast is, en blijft. Met een leugen werpt ze zich op als de grote beschermvrouwe van de oudere (wordt natuurlijk vervolgd).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen