22 februari 2017

Arnon Grunberg (voetnoot): rancuneleer onder intellectuelen

Arnon Grunberg staat bij mij niet in de boekenkast. Zo nu en dan las ik wel zijn ‘voetnoten’ in De Volkskrant, maar ik vond de inhoud meestal zo stuitend (zie hier en hier) dat ik ze nu oversla tenzij toevallig mijn oog erop valt. Zoals op dinsdag 21 februari. De krant had eerder interviews met hoogopgeleide PVV-stemmers afgedrukt. Die interviews gingen eigenlijk nauwelijks over de opvattingen van de geïnterviewde personen, maar meer over de problemen die ze ondervinden omdat het bekend was dat ze PVV-stemmers waren. De reden om PVV te stemmen waren de gebruikelijke: overlast van Marokkaanse jongeren, de radicale islam, terroristische aanslagen. Het is inmiddels een cliché aan het worden dat veel moslims een fundamentalistische opvatting hebben van hun geloof. Zij willen wel onze welvaart, maar ze willen niet de vrijheid en de tolerantie, die tot die welvaart hebben geleid. Zij vinden de Koran belangrijker dan de rechtsstaat en het lijdt geen twijfel dat ze, mochten ze ooit hier de meerderheid vormen, de democratische rechtsorde direct afschaffen. Dit is wat fundamentalistische moslims overal doen zodra ze in de meerderheid zijn (omdat Allah dat wil). Wat schrijft Grunberg over de angst van deze PVV-ers? Dit: “Het onvermogen om de eigen frustraties te accepteren komt ook onder hoogopgeleide burgers voor. Precies dit onvermogen maakt de rancuneleer aantrekkelijk (…)” 'Rancuneleer' is een term van Menno ter Braak die de populariteit van het fascisme verklaarde uit een soort jaloezie op mensen die het beter hebben dan jij. Zou Arnon Grunberg echt denken dat die hoogopgeleide PVV-stemmers jaloers zijn op overlast gevende Marokkanen, moslims die hun eigen maar Koptische arts vermoorden, zelfmoordterroristen, enz.? Inderdaad, ik hoop dat voorlopig mijn oog niet meer op een ‘voetnoot’ valt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen