26 januari 2017

Nasdrin Dchar (NL/Mar): Marokkanen willen integreren, I

Onze Marokkaanse landgenoten hebben het niet gemakkelijk, vooral niet als ze alleen nog maar door hun naam van een ‘autochtone’ Nederlander te onderscheiden zijn. Dit is bij Nashdrin Dchar het geval. Afgelopen week stond er een ontroerend interview met hem in mijn krant. Laten we maar een interessante quote van hem overnemen: “De eerste generatie Marokkaanse mannen (…) zien ook dat het híér allemaal moet gebeuren, dat hun kinderen de normen en waarden van dit land overnemen.” Hij zegt dat de Marokkaanse Nederlanders die zich aan de Nederlandse samenleving aanpassen de regel zijn, maar:  “De schoonvader van een vriend van me is opeens bang dat Nederland over vijf jaar is geïslamiseerd. (…) Hoe is het mogelijk? Dan ben je volledig geïndoctrineerd door de media. (…) Er wordt gefocust op die honderdvijftig vrouwen in een nikab in Nederland. Honderdvijftig, come on! De angst wordt gevoed en gevoed.” Over Wilders die, zoals bekend, minder, minder Marokkanen wil, zegt hij: “Ik wil zo graag tegen mensen die overwegen op Wilders te stemmen, zeggen: denk alsjeblieft nog een keer goed na. Een stem op hem, voelt als een aanval op mij. Waar hij voor staat, is een wereld zonder mij. Zijn manier van politiek bedrijven, drijft mensen uit elkaar. Erger, door hem gaat de ene groep de andere haten.” Over zijn kinderen: “Ik hoop dat mijn kinderen in een land opgroeien waar ze mogen zijn wie ze zijn. (…). Ik ben altijd geëngageerd geweest, maar door het vaderschap is dat enorm versterkt. Dingen beginnen nu echt pijn te doen.” Inderdaad, stel dat hier een Duitse Joodse man in de jaren dertig aan het woord was, dan krijg je tranen in de ogen, want dan zou je weten dat die kinderen zelfs niet mochten zijn (wordt vervolgd).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen