05 december 2016

Jan Terlouw (D66): begrijpt niet dat 'het touwtje' weg is door zijn eigen partij

Hoewel ik (1951-) 20 jaar jonger ben dan Jan Terlouw (1931-), behoor ook ik tot de generatie die nog ‘het touwtje uit de brievenbus’ hebben meegemaakt. Mijn moeder was weduwe (vanaf 1956) en heel veel sociale zekerheid was er nog niet. Dus had mijn moeder (1907-1985) in de late jaren 50 en vroege jaren 60 allerlei ‘adresjes’ waar ze overdag schoonmaakte om het gezinsinkomen op peil te houden (er woonden in 1956 nog vier kinderen thuis van 18, 11, 8 en 5 jaar oud). Dus was er vaak niemand thuis als ik van school kwam, maar kon ik naar binnen dankzij ‘het touwtje’. Waarom gebruikten ‘onbevoegden’ het touwtje niet? Omdat het op zou vallen, want iedereen kende elkaar. Niet dat we dol waren op elkaar. Integendeel, als katholieke jongen mocht ik niet met de heidense protestantse kinderen spelen. Maar we hielden in de gaten wie er in de straat was. Het touwtje kan nu niet meer, zegt Jan Terlouw, omdat we elkaar niet meer vertrouwen. Zeker, maar ook omdat we elkaar niet meer kennen. Iedereen is ‘on the move’. Buurten veranderen continu door de komst van nieuwkomers met hele andere gebruiken en hele andere normen die vaak de onze niet zijn. We weten dat het met die nieuwkomers niet zo goed gaat. Zelfs onder de derde generatie nieuwkomers is er veel werkloosheid en is er sprake van buitenproportionele criminaliteit. Velen van ‘ons’ zeggen daarom: minder, minder nieuwkomers, want we kunnen ze niet vertrouwen. Inderdaad, mijnheer Terlouw, maar is het niet uw eigen partij die nieuwkomers altijd met open armen wilde ontvangen? Kijk maar hier: vluchtelingen zijn een interessante kans en een verrijking van de maatschappij. Terlouw begrijpt zijn eigen partijstandpunten niet, want de door D66 zo toegejuichte globalisering heeft ‘het touwtje’ verdreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen