19 oktober 2016

Gloria Wekker: allochtonen studeren niet door ons koloniaal verleden

Ik geef nu al meer dan 40 jaar les aan Nederlandse universiteiten en het aantal allochtone studenten, dat ik in al die jaren heb gehad, is te verwaarlozen. Hoe komt dat? Ik heb als amateur-socioloog alleen maar vermoedens. Mijn vader was kleermaker en voor hij stierf (1956) zei hij tegen mijn moeder dat ik (toen 5 jaar oud) naar een goede lagere school moest en niet naar de inferieure parochieschool. Het tekent de ambitie die in de jaren 50 en 60 bij een groot deel van de lagere middenklasse in Nederland bestond: hun kinderen moesten het beter krijgen dan zijzelf. Zelfs op hun sterfbed waren zij zich daar nog van bewust. Ik vrees dat dit verlangen naar opwaartse mobiliteit bij veel allochtonen in Nederland ontbreekt. Veel van hen (uiteraard niet allemaal) blijven liever in hun eigen cultuur hangen en houden eerder tegen dan dat ze stimuleren dat hun kinderen de universiteit halen. Volgens Gloria Wekker, die we ook kennen van de Zwarte-Piet discussie, ligt het echter aan ons, witte autochtonen. In de krant (alleen voor abonnees) beweert ze: “De 400 jaar dat Nederland een koloniale macht was, hebben geleid tot een diepgeworteld gevoel van witte superioriteit” en: “Het idee van de koloniale overheerser was: wij witten zijn beter en moeten jullie zwarten civiliseren.”  Het heeft geen zin dit te ontkennen, aldus Wekker, want wij zijn het er ons na “400 jaar” niet eens meer van bewust dat we zo denken. Tsja. Dit is een stelling die altijd waar (en dus nooit waar) is. Er is geen enkel tegenbewijs mogelijk. Kinderen van allochtonen hebben er echter niets aan: die komen met schijnredeneringen niet uit de omklemming van hun cultuur. Geen probleem voor Wekker: zij wil alleen haar zwart-wit verhaal kwijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten