09 september 2016

Jan Sinnige (iso): academische docenten kunnen geen les geven

Jan Sinnige van de iso vindt dat iedere academische docent een basiskwalificatie onderwijs (bko) moet hebben. Ik heb geen bko; heel lang geleden heb ik wel een cursus didactiek voor de middelbare school gevolgd. Daar was ik, geloof ik, niet erg geschikt voor en ik ben er zonder diploma mee opgehouden. Wat niet verhinderde dat ik in het najaar van 1976 les begon te geven aan econometriestudenten (en nu, 40 jaar later, doe ik het nog steeds). Dus, zonder een bko. Een natuurtalent was ik niet. Het duurde zeker 15 jaar voor ik het idee had dat ik zowel boven de stof als boven de studenten stond die ik moest onderwijzen. Nog steeds win ik geen prijzen als de beste docent. Daar staat tegenover dat er studenten zijn die jaren nadat ze bij mij een college gevolgd hebben, mij bedanken dat ik ze kennis die ze nergens anders konden vinden, heb bijgebracht. Inderdaad is academisch onderwijs soms paarlen voor de zwijnen, maar die paar studenten die het je kunnen vergeven dat je niet als een cabaretier voor de klas staat, maar diepe kennis voor ze opgraaft, vergoeden veel. Ben ik daarom tegen een bko? Nou nee, een aantal praktische tips voor de beginnende academische docent zou zeker handig zijn. Maar kwaliteit van onderwijs is een rekbaar begrip. Ik heb een collega gehad die een van de meest populaire docenten was. Het bleek mij al gauw dat hij zijn populariteit op peil hield door de leerstof niet te moeilijk te maken voor de studenten. Jan Sinnige denkt echter dat als de studenten meer tevreden zijn over hun docenten de kwaliteit van het onderwijs toeneemt. Het kan dus ook heel goed andersom zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen