02 juli 2016

Syp Kops: zorgondernemer; doet aan intensieve begeleiding

Zo nu en dan word ik door een journalist gebeld of ik eens naar de financiën van deze of gene zorginstelling wil kijken. Vaak blijkt het financieel een rampzalige puinhoop te zijn. Die zorginstellingen zelf reageren bijna altijd verontwaardigd op beschuldigingen van financieel wangedrag. Zorgaanbieders vinden zichzelf dan zo goed en zorgzaam voor hun cliënten dat het bijna een belediging is voor al hun dankbare en tevreden cliënten dat zeurkousen het over die pietluttige centen willen gaan hebben. Enfin, Judith Spanjers van Omroep Gelderland belde mij enige tijd geleden op of ik eens naar de jaarrekeningen van Boriz B.V. wilde kijken. Dit is een zorgonderneming in Gelderland met Syb Kops als een van de drie directeuren en oprichter. Judith Spanjers vermoedde dat er iets niet in de haak was. Het leek mij handig om mijn collega in financial accounting (zeg maar financiële rekenkunde) erbij te betrekken. Op het eerste gezicht zag de jaarrekening van Kops er keurig uit. Die jaarrekening was dan ook goedgekeurd door de accountant van het bedrijf (over accountants die jaarrekeningen van malafide zorgbedrijven goedkeuren, gaan we het ook nog wel eens hebben). Maar hé, wat zagen we daar op bladzijde 6 van de jaarrekening van 2014: een dividenduitkering van 427.500, uit te keren aan de drie aandeelhouders. Een van die aandeelhouders is Syb Kops Beheer B.V. die uiteraard niets met Syb Kops zelf te maken heeft. Syb Kops Beheer B.V. (ook geen familie) is ook lid van de directie en krijgt voor deze functie ruim 88.000 euro. Tellen we de dividenden daarbij op, dan krijgt hij ruim 230.000 euro. Dat is kennelijk de juiste beloning voor de “intensieve ambulante begeleiding” die Boriz B.V. zegt te leveren. Toen viel ons een tweede ding op (wordt vervolgd).    

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen