15 juli 2016

Anita Elberse (Harvard): succesprof?

Laatst las ik een interview met haar in De Volkskrant (helaas alleen voor abonnees). Ze is in 1996 afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam, en heeft inmiddels een vaste aanstelling als hoogleraar bij de Harvard Businesss School. OK, de business school is niet de topschool bij Harvard, maar het is natuurlijk toch stukken beter dan de business school van Amsterdam. Ze onderzoekt wat de marketingstrategie is van toppers in de entertainmentindustrie. Een voorbeeld is een onderzoek naar het succes van coach Alex Ferguson bij Manchester United. Ferguson had succes, omdat hij (onder meer, zie hier) zorgde voor een goede jeugdopleiding, talent liet doorstromen naar het topteam en omdat hij altijd zelf de hand op de knoppen hield. Dat klinkt overtuigend, en ik kan me zo voorstellen dat ze bij alle succesvolle mensen die ze heeft bestudeerd, heeft uitgevonden wat hen zo succesvol maakte. Maar is het niet te makkelijk het verhaal van mensen te onderzoeken die al succes hebben gehad? Dan weet je al dat hun strategie gewerkt heeft. Het is natuurlijk veel moeilijker om te voorspellen wie er succes zal hebben. Maar dat kan ze, naar eigen zeggen, ook: “Als jij mij nu een lijst geeft van honderd beginnende artiesten, dan denk ik wel dat ik beter dan de gemiddelde Nederlander kan voorspellen wie er succesvol wordt, ja.” Gaan wij dat geloven? Nou, nee. Als die honderd artiesten zouden weten welke strategie de toppers van Elberse beroemd maakte, dan gaan ze dat toch allemaal toepassen? Dan worden ze allemaal succesvol, maar dat kan niet. Succes is voor de enkeling en wordt bepaald door toeval en geluk. The winner takes it all, the loser standing small, om maar eens een succesvol schrijversduo uit het verleden te citeren. Heeft prof. Elberse dat wel door?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen