27 mei 2016

Sylvana Simons (DENK): de pot verwijt de ketel

Sylvana Simons kende ik tot voor kort niet, maar nu ze opeens een trending topic blijkt te zijn, ben ik ook maar eens wat gaan google-en om te weten waar ze nu zo bekend door is geworden. Ze lijkt mij een soort Halina Reijn. Die laatste heeft kennelijk een niet te onderdrukken neiging om het voortdurend over haarzelf te hebben. Je kunt de Verrrekijk niet aanzetten of je ziet Halina die een of ander probleem heeft, of juist niet heeft. Zij draaft zo vaak op, dat ik eigenlijk liever niet meer naar toneelstukken ga waarin zij ook een rol speelt. Ik vrees dat ik dan meer Halina dan Ibsen zie. Zoiets. Sylvana Simons is geen actrice, ze doet wat voor televisie en ze schreef ook wel eens stukjes. Over de ‘zwarte man’ bijvoorbeeld. Dit schreef ze volgens de De Volkskrant van al weer even geleden over ‘de’ zwarte man: “Wetende dat zijn soort in de minderheid is en hij overal aan zijn trekken kan komen, maakt hij zich over het algemeen geheel niet druk om wat zij voelt, denkt of wil. Hij is meestal al vanaf jonge leeftijd bezig een harem te vormen, en een nieuwkomertje dat begrip eist is zo vervangen. Voor een zwarte man gaat kwantiteit boven kwaliteit.” Zwarte mannen, aldus de vroegere Sylvana zijn ontrouw, onbetrouwbaar. Hoe komt dat? “Uit onze geschiedenis. In de Surinaamse cultuur is het heel normaal dat je als vrouw je kinderen helemaal alleen opvoedt en ook nog werkt. Dat gaat al eeuwen zo.” Zulke uitspraken over zwarte mannen zou dezelfde Sylvana nu racistisch en kolonialistisch noemen, maar 15 jaar geleden, waren ze geen probleem. Er is racisme in Nederland, dat heeft de Zwarte-Piet discussie wel duidelijk gemaakt. Maar er zijn ook potten die ketels verwijten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen