28 april 2016

Koning Willem Alexander: vader van drie dochters

Ik ben op en top Republikein. Een constitutionele monarchie is een onding, omdat een koning niet gegarandeerd geschikt is voor zijn (m/v) taak. Een belangrijk deel van die taak is de bindende factor in het land te zijn. Geen enkele monarch kiest daar vrijwillig voor: het wordt hem (of haar) als het ware door de grondwet opgelegd. Zin of geen zin. Geschikt of niet geschikt. Voor de persoon in kwestie kan deze taak een kwelling zijn. Misschien zou de koning wel iets heel anders willen dan het ceremoniĆ«le uithangbord van het land te zijn. Ik, in ieder geval, zou er geen traan om laten als morgen koning Willem Alexander vervangen wordt door een door het volk gekozen president, laten we zeggen, president Geert Wilders. Zelfs laat ik geen traan als Wilders misschien geen president voor alle Nederlanders zal blijken te zijn. Wilders kan bij de volgende verkiezingen weer gewoon worden weggestemd. Van koning Willem Alexander zijn we nog lang niet af. Toch heb ik gisteren ook even naar de viering van koningsdag op de verrekijk gekeken, met het koninklijke gezin als het stralende middelpunt. Zelf heb ik ook drie dochters en ik weet hoe het voelt om zo rond je 50e levensjaar drie jonge dochters in je omgeving te hebben. Inderdaad, toen de koning met zijn dochters ging huppelen op de muziek van Typhoon, smolt ik spontaan weg. Zo veel vrolijkheid, zo veel ogenschijnlijk geluk, zo veel toekomst. Zou ik dan toch nog een monarchist worden? Heb ik toch liever koning Willem-Alexander I dan president Geert I? Hoeveel dochters heeft Geert Wilders eigenlijk? 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen