12 februari 2016

Mijn Abp (man/vrouw): “Kies het geslacht van uw partner”

Afgelopen maand kreeg ik een brief van mijn pensioenfonds, het Abp. Ik heb de 65-jarige leeftijd bereikt en mag van mijn regering nog een half jaar doorwerken. Daarna mag ik van mijn baas nog een jaar doorwerken. Voor één dag in de week verricht ik voor 40.000 euro onderwijstaken; kosten voor de baas, 20.000 euro, all-in. Zelf wilde ik nog wel twee jaar doorgaan, maar dan zat ik te veel jongeren in de weg, vond de baas. Enfin, hoe dan ook, mijn Abp stuurde mij een brief met een formulier plus toelichting waarin ik kon aangeven of ik over een half jaar wilde stoppen, of niet. Ik wil dus niet stoppen, maar ik wil wel gewoon mijn pensioen voor 100% in laten gaan. In de toelichting stond ergens verborgen dat dit was toegestaan. Mijn Abp had die mogelijkheid toch maar niet op het formulier gezet. Ik moest stoppen en anders kreeg ik niet voor 100% mijn pensioen. Van mijn Abp mag ik ook mijn pensioeninkomen laten variëren. Je zou bijvoorbeeld eerst een hoger pensioeninkomen kunnen kiezen en later (bijvoorbeeld na je 75e) een lager pensioeninkomen. Je behoeften zullen toch steeds minder worden naarmate het einde nadert, vermoed ik (al weet je dat natuurlijk nooit zeker). Maar het formulier vermeldde deze mogelijkheid ook al niet. Wat kon ik van mijn Abp nu eigenlijk wel kiezen? Wel, ze (of hij) wilde eens flink stoken in de verhouding met ‘mijn partner’, want ik mocht mijn partner van meer dan de helft van haar (eventuele) nabestaandenpensioen beroven. Ze moest daar wel voor tekenen, overigens. En, als klap op de vuurpijl, werd mij door de toelichting op het formulier ook aangeraden het geslacht van mijn partner te kiezen…. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen