04 februari 2016

Maurice de Hond (geen Steve Jobs): stop de wiskunde maar in de computer

Maurice de Hond is de oprichter van de Steve Jobsscholen, de scholen waar kinderen met behulp van de nieuwste computertechnologie aan het leren worden gezet. Ik heb al eerder gezegd dat het mijn soort onderwijs niet zou zijn. Mijn kinderen (nu 22, 24 en 26 jaar oud) hebben gewoon de ‘klassieke’ basisschool gevolgd en ze doen het prima in de 21e eeuw. Recent heeft De Hond weer van zich doen spreken door een ‘vernieuwing’ van het onderwijscurriculum voor te stellen, omdat de kinderen gevangen zitten in ons verleden.  Hij schrijft: “Door delen van het curriculum te schrappen creëren we ruimte om leerlingen vooral met relevante projecten aan het werk te zetten, waarin ze, bij voorkeur met elkaar, creatieve oplossingen proberen te vinden voor de uitdagingen waar ze zich voor gesteld zien. Daarbij doen ze de voor hen relevante kennis en vaardigheden op. Kennis die beter beklijft en vaardigheden waar ze ook de rest van hun leven wat mee zullen doen.” Klinkt goed, hoewel een beetje hol. Welke kennis beklijft dan niet zo goed en kan dus geschrapt worden? Luister en huiver: En waarom besteden we zoveel tijd aan wiskunde en is er amper tijd voor algoritmes en programmeren? Maurice de Hond wil dat onze kinderen algoritmes gaan programmeren zonder dat ze weten wat die algoritmes voorstellen. Algoritmes zijn een soort rekenregels die gevolgd moet worden om een bepaald probleem te kunnen oplossen. Vaak stel je een algoritme op als je er met behulp van wiskunde niet helemaal uit komt, of er ook niet uit kunt komen. Het oplossen van een wiskundig probleem is een uitdaging waar heel wat creativiteit voor vereist is. Niet meer nodig volgens De Hond: laat de computer het maar doen. Maar wie stopt de wiskunde in de computer als we nog maar weinig tijd aan wiskunde besteden? 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen