11 november 2015

100.000 hits: alles is ijdelheid

Vier jaar geleden in oktober 2011 ben ik met dit blog begonnen dat eerst slechte mensen heette, naar een boek van Maarten Biesheuvel, maar nu laat ik inmiddels ook goede mensen toe. Die laatste zijn ver in de minderheid, maar dat hangt natuurlijk van je definitie van goed en slecht af. Goede mensen zijn vaak dood, zoals de jongeren die in wanhoop zelfmoord plegen. Slechte mensen zijn we volop tegen gekomen: frauderende en ijdele wetenschappers, slapende of laffe toezichthouders en bestuurders, megalomane managers, corrupte rechters, ijdele advocaten, opportunistische politici, hypocriete bankiers, moslimfanatici, incompetente topeconomen, wolven in schaapskleren, of gewoon moordenaars. Te veel om op te noemen. De bijna 700 blogs zijn, schat ik, voor meer dan 80 percent gevuld met slechte mensen. Een week of wat geleden noteerde ik de 100.000e hit op mijn blog. Dat is dus 25.000 hits per jaar, ruim 2000 per maand, ongeveer 70 hits per dag. Is dat veel? Waarschijnlijk niet. Een van mijn collega’s meldt op zijn eigen website dat hij 100.000 hits per maand heeft. Ik kijk wel eens naar die website (zoals nu) en kom dan tot de conclusie dat die collega vooral heel erg tevreden met zichzelf is. Van mij mag hij! Je kunt alleen maar wat bereiken in deze wereld als je voldoende tevreden bent met jezelf. Dat leren we van alle slechte mensen die in mijn blog zijn opgetreden. Maar, bij mij begint er wel enige verveling op te treden. Alles is ijdelheid en het najagen van wind. Dat stond al in de bijbel. Dus waarom moet ik dat dan nog honderden keren herhalen? Enfin, ik laat dit blog lekker staan, maar zal het zeker niet meer elke dag verversen met een nieuwe ijdelheid.  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen