03 juni 2015

Camiel Eurlings (ex-minister, ex-topman KLM): boterzachte KLM

De Volkskrant bracht deze week interessant nieuws over de rol van Camiel Eurlings bij contractonderhandelingen tussen KLM en Air France in 2010. Eurlings was toen minister van Verkeer en Waterstaat. Het ging over het verlengen van de afspraken die bij de fusie van KLM en Air France in 2003 waren gemaakt. In die afspraken had Air France een aantal garanties gegeven over de ontwikkeling van de KLM. Volgens het krantenartikel waren de meeste garanties vaag, maar dat is natuurlijk met de kennis van nu. Achteraf weet je of je veel of te weinig hebt gekregen. Er waren echter ook garanties die concreter waren. Er was al het vermoeden dat in de nieuwe afspraken van 2010 juist die concrete garanties verdwenen waren, maar omdat het geheime afspraken waren, moest het bij een vermoeden blijven. Maar de krant heeft die ‘geheime’ afspraken toch boven water gekregen en het vermoeden bevestigd: Eurlings heeft nationaal eigendom verpatst aan de Fransen, maar meldde doodleuk in de Kamer dat de evaluatie van de fusie AirFrance-KLM erg positief was. We weten inmiddels dat Camiel Eurlings een jaar na het eind van zijn ministerschap in 2010 als topman bij de KLM in dienst trad. Dat was verdacht omdat deze baan de beloning leek voor de goede diensten die hij als minister voor de KLM had geleverd. Die goede diensten waren er dus helemaal niet: hij had in 2010 de KLM voor niets aan de Fransen uitgeleverd. Het vreemde aan deze zaak is echter dat de toenmalige topmensen van de KLM zelf ook bij de onderhandelingen hadden gezeten. Niet alleen Eurlings, maar ook de KLM-top was boterzacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen