17 mei 2015

Meindert Fennema: dom fout

Als jongeman (bijna 45 jaar geleden) was ik een groot fan van Karl Popper. Ik omarmde direct zijn stelling dat er geen ‘natuurwetten’ kunnen zijn die de ontwikkelingen van maatschappijen kunnen verklaren en waarmee de toekomst van de maatschappij voorspeld kan worden. De afgelopen 40+ jaar ben ik niet van mening veranderd. Als er al zulke natuurwetten zouden zijn, kunnen we ze nooit opsporen want: 1. de geschiedenis herhaalt zich nooit en: 2. we kunnen geen experimenten uitvoeren om de wetten wetenschappelijk te bevestigen of te ontkennen. Over die experimenten dachten de communisten anders: revoluties waren het voorbeeld van een wetenschappelijk experiment waarbij het gelijk van de communistische ideologie werd aangetoond. In de Sovjet-Unie gingen die experimenten na de geslaagde oktober-revolutie overigens gewoon door, met miljoenen doden als gevolg. Lenin’s bekende rechtvaardiging luidde: als je een omelet wilt bakken, moet je een ei breken. Nu las ik afgelopen weekend in mijn krant dat de gepensioneerde hoogleraar Meindert Fennema in zijn jonge jaren (jaren 60/70) Stalinist is geweest. Daarmee viel van alles op zijn plek. We hebben het immers al eerder over hem gehad: hij vindt de corrupte lokale bestuurder Jos van Rey zielig. Hij begrijpt niet hoe de euro werkt en begrijpt so-wie-so niet hoe de EU werkt en denkt dat rendement in het onderwijs iets met kwaliteit te maken heeft. Fennema heeft nu zelf een boek geschreven over zijn Stalinistische verleden. Dat boek heet: goed fout. Ik ga het niet lezen: er valt helaas niets goeds te verzinnen als je met je volle verstand een communistisch verleden probeert te rechtvaardigen. Met een variatie op een beroemd citaat van weer een andere filosoof: “waarover je niet spreken moet, kun je beter zwijgen”.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen