23 mei 2015

Gerrit Zalm (Abn Amro): mislukking FYRA niet mijn probleem

Gerrit Zalm was de eerste minister van financiën die een overschot op zijn begroting wist te krijgen. Zoals wij eerder zeiden, was dat nauwelijks zijn verdienste, maar kwam dat door een tsunami van extra belasting-opbrengsten. Tijdens zijn ministerschap speelde ook de aanbesteding van de HogeSnelheidsLijn (HSL) waar nu een parlementaire enquête over gehouden wordt. Wat we nu weten is het volgende: de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, Tineke Netelenbos, wilde de HSL onderhands aan de NS overlaten. Dat wilde Zalm niet: er moest een openbare aanbesteding komen. Die kwam er: de NS won, maar voor een idioot hoog bedrag, waarop de NS geen geld meer over had om behoorlijke treinstellen te kopen, met de Fyra op de proppen kwam en we nu dus geen HSL hebben. Uit de verhoren blijkt dat Zalm zeer tevreden was met hoe het gegaan is. Het was een mooi contract voor de overheid en dat (een dochter van) de NS er bijna failliet door ging, was niet zijn schuld. Nu is de NS, zoals bekend, een zelfstandig bedrijf met de overheid als enige aandeelhouder. Als de NS zware verliezen leidt, zal de overheid hoe dan ook moeten inspringen. Dus bij een mislukking van de HSL komen de gevolgen op het bordje van de overheid terecht. Als de NS een ‘gewoon’ privaat bedrijf zou zijn geweest was een faillissement ook lastig geweest voor de overheid. Ook dan was er geen HSL, maar dan had de overheid niet voor de financiële gevolgen hoeven op te draaien. Dan was het een mooi contract geweest voor Gerrit Zalm, maar dit wurgcontract kwam als een boemerang terug. Zalm wist kennelijk niet zo goed het verschil tussen de markt en de overheid, of tussen mijn en dijn.   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen