12 april 2015

Nico Tromp (huisarts): plat gewalst door IGZ en OM, IV

De doorzoeking van huis en praktijk van huisarts Nico Tromp te Tuitjenhorn door het OM vond plaats op 26 augustus 2013. Daarna volgde een periode waarin het OM ‘onderzoek’ deed. De huisarts was inmiddels in een geestelijke crisis terecht gekomen, maar hij was toch in staat zich door justitie een verhoor te laten afnemen. Over de fatale dag,19 augustus 2013, zegt de huisarts dat hij de patiënt het afgelopen jaar weinig gezien had (een huisarts in opleiding had de zorg voor de patiënt op zich genomen). Achteraf had hij spijt dat hij niet vaker was meegegaan: “Toen ik hem de laatste dag trof, schrok ik me wezenloos wild (…), ik had niet verwacht dat hij er zo ernstig aan toe zou zijn, dat overviel me helemaal.” (IGZ, blz. 23) “Hier heb ik verzaakt, ik voel me hier heel schuldig om. (…) Maar de patiënt hield ook zelf alles af, hij vroeg niet om hulp. Ik heb dat onvoldoende ingeschat, ik had hem dat leed in dat laatste traject kunnen besparen, die 10 dagen leed.” (IGZ, blz. 28) Verder zegt hij: “Ik heb nooit de intentie gehad om met deze doseringen zijn levenseinde te bekorten, (…) alleen de doseringen zijn buiten proportioneel geweest.” (IGZ, blz. 25) Op 24 september 2013 ontvangt het IGZ het dossier van het OM. Daarna volgt het meest ontluisterende deel van deze episode. Zonder met elkaar te overleggen bereiden het OM en het IGZ maatregelen voor om de huisarts voorlopig te beletten als huisarts werkzaam te zijn. Op 4 oktober 2013 publiceert het IGZ op zijn website een zogenaamd ‘bevel’ dat “huisarts Tromp geen zorg meer verleent (…) in de huisartsenpraktijk.” (Rapport, blz. 43). Op 7 oktober 2013 neemt het OM een analoge maatregel. Op 8 oktober 2013 pleegt Nico Tromp zelfmoord. (wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen