24 maart 2015

Peter Nijkamp: redt de kinderen van Calcutta

Jan Tinbergen was de eerste (Nederlandse) econoom die een Nobelprijs voor de economie kreeg. Hij was een wereldverbeteraar die, tijdens de depressie van de jaren 30, mensen wilde verlossen van de sociale en economische ellende. Hij dacht dat dat wel zou kunnen door economische variabelen beter te meten. Door vervolgens ‘multipele correlatie’ op die variabelen los te laten kon de economische werkelijkheid beter begrepen worden en kon de economie ook beter gestuurd worden. Dacht Tinbergen. Die andere gigant John-Maynard Keynes was hier zeer sceptisch over. In een beroemde discussie met Jan Tinbergen suggereerde hij dat als je 70 econometristen een model van de economische werkelijkheid liet maken, je 70 verschillende modellen terug kreeg (en dus ook 70 verschillende beleidsadviezen). Keynes heeft de Nobelprijs nooit gekregen: hij ging te vroeg dood. Peter Nijkamp zal de Nobelprijs in de economie ook nooit winnen, maar in een interview in De Volkskrant afgelopen weekend zegt hij dat hij gefascineerd was door de visie van Tinbergen. Nijkamp heeft namelijk een missie: “Als je kinderen op straat in Calcutta hebt zien sterven, dan moet je iets doen. Ik heb de droom om de wereld te verbeteren met kennis”. Het wetenschappelijke werk dat ik van hem heb gezien, is echter van lage kwaliteit, is zeer onzorgvuldig over het verkrijgen en het gebruik van gegevens, de 'analyses' deugen niet (dat wil zeggen redeneringen volgen niet uit de gegevens, conclusies komen uit de lucht vallen, etc.). Tenslotte, maar daar beroep ik mij voornamelijk op de anonieme klager N.N., zit het vol (zelf)plagiaat. Het is mij een raadsel hoe je met dit werk de kinderen uit Calcutta kunt voeden. Maar in hetzelfde interview zegt PN ook nog toppublicaties te hebben. Die heb ik inmiddels opgevraagd. Wellicht kunnen die wel levens redden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen