07 maart 2015

Camiel Eurlings: Air-France pakte kaas van zijn brood

We waren Camiel Eurlings alweer een beetje vergeten sinds hij zijn baan bij de KLM was kwijt geraakt. In die baan was hij terecht gekomen via een ministerschap. Het leek erop dat hij als minister van Verkeer veel voor de KLM had geregeld en daar als beloning een top job bij de KLM voor had gekregen. Zoals wij al zeiden is een ministersbaan geen garantie voor succes in het bedrijfsleven. Vooral niet als het bedrijf in financiële problemen komt en als het bedrijf ook nog eens bestaat uit twee fusiepartners (KLM en Air France) met verschillende belangen. Er werd gevreesd dat Air France de problemen ten koste van de KLM wilde oplossen. Naar nu blijkt heeft Eurlings als minister niet veel gedaan om de positie van de KLM tegen Air-France te versterken. Bij de fusie in 2004 hadden de overheid en de KLM nog garanties vastgelegd in een overeenkomst met Air France om de positie van de KLM en Schiphol te waarborgen. Bij het verlengen van deze overeenkomst in 2010 waren er alleen hoofdlijnen afgesproken. Minister Camiel Eurlings meldde toen aan de Kamer dat een nieuwe overeenkomst overbodig was omdat er ‘een sfeer van vertrouwen’ tussen Frankrijk en Nederland was. Het tekent de naïeve en/of luie bestuurder die zich er geen rekenschap van geeft dat private partijen als ze de kans krijgen de tegenpartij een loer te draaien dat ook zeker zullen doen. Zeker als die tegenpartij de overheid is, slagen private partners daar opvallend vaak in. De private partners halen de krenten uit de pap en laten de overheid met de brokken zitten. Camiel Eurlings hoeft zich dus niets te verwijten, vele overheidsdienaren laten zich bij onderhandelingen de kaas van het brood eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen