13 maart 2015

Barbara Baarsma: domme praatjes op de Universiteit van Nederland I

Gisteren een stukje op Geen Stijl over een college door Prof. Beatrice de Graaf, hoogleraar conflict en veiligheid in historisch perspectief, voor de Universiteit van Nederland over Yasser Arafat die in 1973 het terrorisme zou hebben afgezworen. Onzin natuurlijk, de man is na 1973 nog verantwoordelijk voor heel veel bloed, net als inderdaad Tanja Nijmeijer. Het brengt mij er op dat ik zo mijn twijfels heb over het niveau van de Universiteit van Nederland. Goed initiatief natuurlijk die UvN, maar bij colleges waarvan ik de inhoud kan controleren merk ik toch wel erg heel veel onzin op, maar, ik geef het toe, misschien komt dat wel omdat ik kwaad ben dat men mij niet gevraagd heeft het een en ander uit te leggen. Neem bijvoorbeeld dit college van Barbara Baarsma, ook al weer een hoogleraar. Het is nog tot daar aan toe dat ze de invoering van een minimumloon een voorbeeld van ‘overheidsfalen’ noemt. Volgens BB leidt een minimumloon tot werkloosheid, omdat de prijs van laag geschoolde arbeid door de overheid te hoog is gezet. Ze ziet helaas over het hoofd dat dit werkloosheidseffect erg omstreden is (zie bijvoorbeeld dit rechtse schrijfsel en lees tussen de regels door dat een minimumloon ook wel eens een positief effect op de economie zou kunnen hebben, of zie dit genuanceerde verhaal van de haar welbekende Coen Teulings). Maar ok, je kunt niet alles bijhouden als hoogleraar, maar dan begint ze zo na 7-8 minuten over belastingen te praten. Of eigenlijk: ze begint rechtse sprookjes te vertellen, namelijk dat een toptarief mensen ontmoedigt in zichzelf te investeren. Het is natuurlijk heel vaak andersom, zoals Piketty ons ook geleerd heeft: een hoog toptarief weerhoudt mensen in topfuncties ervan zichzelf een onevenredig hoog inkomen toe te kennen. (wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten