25 november 2014

Aleid Truijens (De Volkskrant): Engels in het Nederlands II

Aleid Truijens is in De Volkskrant een discussie begonnen over het gebruik van Engels in het universitair onderwijs. Ik schreef daarover dat internationaal economieonderwijs  “onvermijdelijk” en “noodzakelijk” is. C. Heeres reageerde daarop:  “Waarom zou het vak economie niet in het Nederlands gegeven kunnen worden? ” Dat kan zeker, maar het ligt dan ook anders. Economiefaculteiten willen een internationale onderzoekreputatie krijgen. Of dat toe te juichen is of niet, daar gaat het nu niet over. Feit is dat economische faculteiten hun personeel daarom grotendeels op de internationale markt rekruteren. Hoe groter de markt, des te hoger de kwaliteit. Het is echter niet eenvoudig om goede buitenlandse academici naar Nederland te halen. Amerikanen komen so-wie-so niet, maar ook Engelsen, Duitsers, ja zelfs Spanjaarden en Italianen met een doctoraat behaald in de VS, zijn moeilijk over de streep te trekken. Een Engelstalige opleiding is dan een aantrekkelijke nevenvoorwaarde. Dat is het onvermijdelijke. Het noodzakelijke komt voort uit de wens de markt van internationale studenten aan te boren. Voor economiefaculteiten kan dat een lucratieve bron van extra inkomsten zijn. Bovendien blijken klassen van internationale studenten nogal eens tot een betere studiemotivatie, een co√∂peratieve houding van studenten en daardoor betere studieresultaten te leiden. “Geen enkel gevoel voor de eigen taal en cultuur (maar we mogen er wel belasting voor betalen)”, zegt C. Heeres.Dit berust ook op een misverstand. Ten eerste wordt er ook nog steeds in het Nederlands college gegeven. Bovendien worden studenten van buiten de EU minder door de overheid gesubsidieerd dan EU-studenten. Er is voor de economiefaculteiten wel een risico. Hoe meer er in het Engels wordt gedoceerd, des te minder Nederlandse studenten er komen. Des te minder belasting C. Heeres hoeft te betalen.

3 opmerkingen:

  1. Geachte heer Verbon, uw reactie valt mij niet mee.
    Hoezo onvermijdelijk? Waarom is een internationale onderzoekreputatie nodig en, zo ja, waarom heb je daar buitenlanders voor nodig? Een universiteit in Nederland moet economen opleiden waarvaan in Nederland behoefte bestaat. Als onderzoek nodig is en er zijn geen goede Nederlandse economen beschikbaar, dan maar geen onderzoek.
    Hoezo noodzakelijk? Een lucratieve bron van inkomsten? Voor de universiteit misschien, maar niet voor de samenleving. Een student van buiten de EU betaalt niet de kostprijs. Dat geldt des te meer voor studenten uit EU-landen. Als de universiteit ondernemertje wil spelen, moet ze maar privatiseren. Bovendien is het wel heel vreemd om je eigen taal en cultuur weg te gooien, alleen maar omdat je een onnozel voordeeltje kunt binnenhalen. En dit gebeurt dan door de zogenaamde verdedigers van de waarheid?
    Ik blijf bij mijn stelling dat de academische kaste vijandig staat tegenover de Nederlandse samenleving.
    C. Heeres

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De situatie die Heeres liever heeft, was op economische faculteiten die van 30, 40 jaar geleden. Er waren weinig internationale contacten, weinig economen met internationale reputatie (er waren uitzonderingen, zoals Tinbergen c.s. in Rotterdam, J.S. Cramer aan de UvA, etc). Het onderwijs was slecht (eigen ervaring), want de docenten waren niet op de hoogte van wat er internationaal aan economische inzichten omgingen. Naar die situatie zou ik niet terug willen. Dat is nu 180 graden gedraaid, maar inderdaad het had ook met wat minder graden gekund. Er is nu een tegenbeweging gaande. Het lijkt mij overigens dat niet EU-studenten zeker de marginale kostprijs betalen, zo het niet meer.

      Verwijderen
  2. Marginale kostprijs? Het moet integrale kostprijs zijn. Als uw faculteit 25 miljoen per jaar kost (inclusief gebouwen en inclusief 10% over het geinvesteerde vermogen) en er zijn 2.000 studenten, zal de kostprijs voor een commerciele (buitenlandse ) student 12.500 euro per jaar moeten zijn. Gebeurt dat? Nee.

    BeantwoordenVerwijderen