06 oktober 2014

Cees Fasseur (historicus): hoflakei van Oranje

Cees Fasseur is een bekend historicus met diverse spraakmakende boeken op zijn naam. Ik heb geen van die boeken gelezen en ik ga het niet doen ook. De reden is tweeërlei. Ten eerste heeft hij een niet te verdedigen deterministische visie op het verloop van de geschiedenis. Ten tweede schrijft Fasseur boeken op bestelling. Zijn spraakmakende boek uit 2008 over de zogenaamde Greet-Hofmansaffaire heeft hij geschreven op verzoek van de toenmalige koningin Beatrix en hij mocht daarvoor bronnen inzien die voor anderen gesloten waren en dat ook zouden blijven. Collega historici konden zijn beweringen dus niet natrekken en hij zou kunnen beweren wat hij maar wilde, of eigenlijk, wat de koningin wilde. Uit het boek komt prins Bernhard naar voren als degene die het huwelijk met Juliana en daarmee de monarchie heeft gered. Dat is kennelijk wat Beatrix wilde horen, maar het was een conclusie waar collega historici vraagtekens bij zetten. Dat Bernhard niet van Juliana wilde scheiden, leek me overigens vanzelfsprekend. Bij een scheiding had hij zijn zorgeloze leventje moeten opgeven. Dankzij zijn band met het Nederlandse vorstenhuis was hij overal in de wereld een graag geziene gast en kon hij er meerdere concubines op nahouden. Dit weekend stond er een interview met Fasseur in mijn krant. Over zijn ‘boek op bestelling’ zegt hij: “Ik heb als enige toegang gekregen tot het Koninklijk Huis Archief. Ik weet dat je dan rekening moet houden met jaloezie. Je krijgt te horen: Fasseur? De hoflakei van de Oranjes. Het enige dat ik kan zeggen is: lees mijn boeken. (…) Het is een kritisch, wetenschappelijk verhaal.” Fasseur heeft dus echt niet door dat de essentie van wetenschap is dat je door collega’s kritisch kan worden beoordeeld, niet dat je zelf kritisch bent. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen