30 oktober 2014

Anne van Keulen (13 †): postuum beroemd

Toen mijn drie dochters op de middelbare school zaten (en dat is al weer even geleden, ze zijn nu 21, 23 en 25 jaar oud), was ik me er vaak van bewust hoe fragiel het bezit van drie dochters was. Soms als ik tegen zes uur op kantoor zat te werken, wist ik opeens zeker dat een van mijn dochters net dood was gegaan: onder een auto gekomen, de nek gebroken bij een val van een rekstok, vermoord door een kinderverkrachter. In rustige paniek belde ik naar huis om te zeggen dat ik iets later thuis kwam en om te horen dat het vrolijke gekwebbel thuis nog volop aanwezig was. Niets aan de hand en ik werkte door, want ik moest en zou in dat topjournal komen. Stomme arrogante kwast die ik was: het was een foute keuze, ik had om 6 uur thuis moeten zijn bij mijn dochters, want de tijd dat er drie vrolijke dochters dag en nacht in je huis bivakkeren komt nooit meer terug. Inderdaad zo weet ik nu, die tijd komt nooit meer terug, mijn dochters zijn alle drie uit ons huis vertrokken. Gelukkig staan ze volop in het leven. Ze studeren, of ze doen onderzoek, of ze veranderen van baan. Het gaat goed, al besef ik nog steeds hoe fragiel dat is. Mijn plaatsgenoot Niek van Keulen had ook drie dochters, maar zijn gelukkige bezit is in 100.000 stukken gebroken. Zijn jongste dochter is vorige week omgekomen bij een ongeval. Er is geen troost denkbaar. Het enige wat hij nog kon doen voor zijn overleden dochter, was haar voor even beroemd maken. Het You-Tube filmpje van Anne  is in een paar dagen tijden al meer dan 1,5 miljoen keer bekeken. Maar Anne komt nooit meer terug. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten