09 september 2014

Willem Witteveen: MH17

Bijna iedereen in Nederland kent wel iemand die op de fatale vlucht MH17 van 17/7/14 zat. Voor mij was dat mijn voormalige collega Willem Witteveen. Hij was hoogleraar in Tilburg en had daar de Liberal Arts & Sciences opleiding opgezet. Voor mijn gevoel 5 jaar te laat en de Sciences ontbraken in het programma, maar daar kon hij weinig aan doen. De opleiding kwam een paar jaar geleden nationaal in opspraak door een bachelorscriptie die ‘bewees’ dat Wilders een fascist was. De scriptie was een schoolvoorbeeld van confirmation bias, gekoppeld aan het methodologisch onhoudbare idee dat de geschiedenis een onafwendbaar verloop heeft. Een giftig mengsel, maar de begeleiders (waaronder niet W.W.) van de scriptie gaven een 10. Een collega die zich hier kwaad over maakte en er een ietwat ironisch stukje over schreef, werd daar door het College van Bestuur van de universiteit over gekapitteld en er werd gedreigd met disciplinaire maatregelen. Willem Witteveen reageerde niet op de consternatie, hoewel zijn opleiding opeens onderwerp was van nationale discussie. Zelf schreef hij in 2009: “Ja, ook ik ben voorstander van een compromisloze verdediging van het vrije debat (…) de kern van de vrijheid is (…) de mogelijkheid in een scherp debat op andere gedachten te komen, je te ontdoen van je eigen vooroordelen en stereotype beelden.” Pas na zijn dood kwam ik er achter dat hij de zoon was van de door mij bewonderde Johannes Witteveen. Mijn gedachten waren bij die man, maar ook bij zijn kleinzoon Freek die in één klap op zo’n afgrijselijke en zinloze manier zijn vader, moeder en zus verloor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten