06 september 2014

Corine de Ruiter: te goed voor Nederland II

Keren we nog even terug naar Corine de Ruiter die afgelopen zomer mocht laten zien dat ze aan een waarschijnlijk niet ernstige vorm van hoogmoedswaanzin lijdt. Ze past om haar grootheid te bewijzen een truc toe die een door mij eerder aangehaalde collega ook toepast: ze vertelt hoezeer ze in de VS (het mekka van de wetenschap, tenslotte) wordt gewaardeerd. Mijn collega doet dat ook: hij vertelt over alle lunches en diners die hij met Nobelprijswinnaars en andere eminente geleerden op zijn vakgebied heeft. Soms stopt hij er een foto bij als bewijs. Al die geleerden blijken zijn mening zeer op prijs te stellen. Corine de Ruiter vermeldt ook hoe zeer zij door haar Amerikaanse vakgenoten gewaardeerd wordt en dat die haar zelfs waarschuwen voor afgunst van Nederlandse collega’s. Hoe controleren we al deze loftuitingen? Lastig, wat mijn collega betreft, het finale bewijs zal er zijn als hij een topartikel samen met een superster heeft geschreven. Dat artikel is er niet, maar het kan nog komen. Het zou mij niet eens verbazen: uit ervaring weet ik dat als hij een slachtoffer in zijn bek heeft, hij pas los laat als hij zijn zin heeft gekregen. In dit geval zou dat een topartikel zijn. Helaas voor De Ruiter blijkt een van haar Amerikaanse sterren ontkend te hebben haar te hebben gewaarschuwd voor afgunstige collega’s, zie hier. Mijn vorige conclusie moet ik dus iets nuanceren: zij (De Ruiter) is zeker te klein voor Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten