02 september 2014

Corine de Ruiter: te goed voor Nederland

Het leek me dat alleen mannen er last van hadden, maar er zijn ook vrouwen die denken dat ze te goed zijn voor het armzalige en platte Nederland. Zo bleek afgelopen zomer in een groot interview in De Volkskrant met Corine de Ruiter, die bekend/berucht is om haar lange-afstand diagnoses. Enige citaten van de hooggeleerde: “In Amerika is veel meer respect voor de deskundige. Daar ben ik een gevierd forensisch psycholoog.” En: “De weerstand tegen mij zit erin dat ik voor honderd procent kies voor de kwaliteit van de zorg.” En: “Ik heb workshops gegeven in Amerika, de deelnemers hangen aan je lippen. Hier is het: wie ben jij om me te vertellen dat ik mijn werk anders zou moeten doen.” Het doet me erg denken aan een collega van mij die ook voortdurend beweert dat excellentie hier niet gewaardeerd wordt en dat hij in de VS veel meer zou kunnen verdienen. Dan gaan je toch naar de VS, lijkt het voor de hand liggende advies. Maar dat doet hij niet, want hij doet het immers niet voor het geld. Hij vergeet erbij te zeggen dat hij, gezien zijn publicatielijst, bij geen enkele top100 universiteit in de VS een kans zou maken op een baan. Corine de Ruiter heeft ongeveer dezelfde reactie op een suggestie van de interviewer van de krant om dan maar naar de VS te gaan: “Nee hoor, want ik ben heel erg Nederlands. Ik denk wel dat ik in het verkeerde land geboren ben,” enz. Mijn interpretatie is dan dat zij (De Ruiter en mannen zoals mijn collega) eigenlijk precies groot genoeg zijn voor Nederland. Of misschien zelfs iets te klein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten