25 juni 2014

Karima Kourtit (VU): gefeliciteerd

Vandaag mag Karima Kourtit dan eindelijk haar proefschrift verdedigen aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam. Ik wens haar van harte geluk. Dit is inmiddels het meest controversiĆ«le proefschrift van de afgelopen decennia geworden. Ten onrechte. Er worden in Nederland heel veel proefschriften geschreven en dit wordt door heel veel instanties aangemoedigd, niet in het minst door de overheid die de universiteiten een flinke bonus schenkt voor ieder voltooid proefschrift. Al die proefschriften kunnen echter niet allemaal een 9 of een 10 als eindcijfer opleveren. Of het proefschrift van Kourtit een 5,5 (en dus een voldoende is) moet de VU zelf maar uitmaken. Wat mij betreft hebben we het niet meer over Kourtit, maar alleen nog maar over haar ‘academische vader’ Peter Nijkamp. Op dit blog en mijn economieblog heb ik zelf al bijna een heel oeuvre bij elkaar geschreven over het gewraakte werk van Nijkamp. In dit document staan mijn blogs allemaal op een rijtje. Het viel me niet mee. Nijkamp lijdt aan een hoge mate van confirmation bias, onderbouwt zijn stellingen niet, motiveert het empirische werk slecht en trekt ongefundeerde conclusies. Wat misschien evenzeer verbazing wekkend is, is dat Nijkamp door zeer veel collega’s in bescherming is genomen. Ik noem maar: Jan Luiten van Zanden (net als Nijkamp winnaar van de in Nederland prestigieuze Spinozaprijs), Peter Wakker (een van de meest publicerende economen in Nederland), en een hele stoet van zo’n 80 wetenschappers uit de hele wereld die zelfs een open brief schreven aan de rector van de VU. Zouden al deze geleerde dames en heren het werk van Nijkamp niet gelezen hebben? Of is het academische niveau van de regionale economie zo erbarmelijk slecht dat de beoefenaren zelf het niet meer door hebben?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen