10 juni 2014

Gaya Branderhorst: “zwakke mannen zijn seksistisch”

Als puber was ik niet populair bij meisjes. Mijn probleem was dat ik ze eigenlijk niet durfde aan te spreken. Toch kreeg ik toen ik 16 was een vriendinnetje. Ik had haar opgedoken tijdens een schoolfeest, november 1967. Ik was in een euforische staat: kennelijk was ik toch zo veel waard dat iemand van de andere sekse mij interessant vond. Ik droomde van oneindig geluk. Met seks had dit niet zoveel te maken: ik heb haar in de paar maanden dat ik haar zo nu en dan zag niet eens een zoen gegeven. Bovendien was daar het volgende probleem: ik kon het gesprek met haar nauwelijks aan de gang houden. Dat was een kunde die mij niet geleerd was door mijn moeder (mijn vader was in 1956 gestorven). Dus werd het niks en ging mijn euforie over in een maanden durende depressie. Meisjes raakten uit zicht en ik probeerde me er mee te verzoenen dat meisjes mij niet wilden. Eerlijk was het niet: waarom waren oppervlakkige, meestal dom zwetsende machomannen beter dan ik? Waarom liepen meisjes/vrouwen in de val van zulke jongens/mannen die helemaal niet van plan zijn bijzonder veel aandacht aan hun veroveringen te besteden? Zo waren ook de overwegingen van Elliot Rodger toen hij op 23 mei jl. in Californië aan een moordpartij begon, bedoeld om vrouwen “te straffen”, omdat ze hem niet wilden. Gay Branderhorst schreef vanochtend in De Volkskrant dat Elliot Rodger een vrouwvijandige seksist was die meende recht te hebben op vrouwen. Een groot misverstand! De seksisten zijn de machomannen die vinden het recht te hebben iedere vrouw en ieder meisje te bezitten. Types Harry Mulisch, John F. Kennedy  en Harvey Weinstein. En ze krijgen die meisjes en vrouwen ook nog, De telling van Mulisch zelf in 1970: meer dan 1000.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten