04 juni 2014

Frank Kalshoven: gespreksleider II

Het CPB beweerde dus in maart 2010 dat er per jaar zeker 29 miljard euro bezuinigd zou moeten worden om de schuld van de overheid binnen de perken (‘houdbaar’) te houden. Ik kwam tot 0, maar de hooggeleerde economen Lans Bovenberg en Bas Jacobs kwamen tot 65 miljard bezuinigingen per jaar. We zaten toen al midden in de kredietcrisis en de eurocrisis begon net op stoom te komen. Bezuinigingen zoals Bovenberg en Jacobs wilden zouden de Nederlandse economie en misschien ook wel de Europese economie behoorlijk verder in de put helpen, maar dat hadden Lans en Bas nog niet door (nu wel, ze zijn nu adepten van Paul Krugman). Hoe dan ook, tijd voor een economenbijeenkomst onder gespreksleider Frank Kalshoven. Ik was ook in de zaal. Wat bleek? Kalshoven had zelf al een bezuinigingsbedrag in gedachten, namelijk ergens tussen de 29 miljard en 65 euro en als gespreksleider wilde hij het aanwezige publiek naar die conclusie toe leiden. Voor mij werd het lijden, want dat het bedrag ook gelijk aan 0 zou kunnen zijn, mocht niet ter tafel komen van leider Kalshoven. Dus toen ik wilde gaan uitleggen waarom de schuld van de Nederlandse overheid heel goed houdbaar zou kunnen zijn (en er dus geen bezuinigingen nodig waren) snoerde hij mij de mond omdat ik al te vaak aan het woord was geweest. Tegenwoordig heeft niemand het er meer over dat de overheidsschuld onhoudbaar zou kunnen zijn. Kalshoven ook niet. Hij is een man met voorop gezette meningen, maar zal ze nooit terug nemen als die meningen geen stand houden. Hij pronkt nu weer met een andere mening: we moeten langere werkweken maken. Zullen we het daar een volgende keer eens over hebben? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten