06 mei 2014

Jan van Ours: topeconoom over fluteconoom Harrie Verbon

Een paar weken tijd geleden was ik wat aan het ‘zappen’ op internet en kwam op de site van De Telegraaf de volgende passage tegen: “Dat Van Ours en Eijffinger geen vrienden zijn, bleek al uit een eerder blogje van de arbeidseconoom. Naar aanleiding van kritiek van onder meer Eijffinger op de aanstelling van Laura van Geest bij het Centraal Planbureau (zij zou onvoldoende wetenschappelijke statuur hebben) schreef Van Ours: 'Geen van de kritische hoogleraren heeft zelf ooit in een wetenschappelijk toptijdschrift gepubliceerd. Ze zijn geen wetenschappelijke hoogvliegers maar toch tot hoogleraar benoemd.' Deze sneer was ook bedoeld voor Bas Jacobs en Harrie Verbon, die net als Eijffinger Van Geest hadden bekritiseerd.” Jan (op dit blog geen collega van mij) had het dus op mij gemunt. Omdat ik bang was dat de nieuwe directeur van het CPB te veel ontzag zou hebben voor de CPB-modellen, terwijl die soms juist op een wetenschappelijk onverantwoorde manier ingezet worden. Jan van Ours claimt dat ik daar niets van af kan weten, omdat ik niet in toptijdschriften heb gepubliceerd. Daar zitten minstens twee aannames achter. De eerste is dat Van Ours precies weet wat toptijdschriften zijn en de tweede is dat alleen economen in de door van Ours aangewezen tijdschriften een mening over economie en economen kunnen en mogen hebben. Zowel voor Bas Jacobs als voor mij geldt dat we in één van de toptijdschriften in ons eigen vakgebied hebben gepubliceerd, maar voor Jan is dat natuurlijk niet top genoeg. Hij heeft zijn eigen toplijstje. De tweede aanname is nog onzinniger, want het zou betekenen dat de directeur van het CPB niet door het voltallige kabinet, maar alleen door minister Plasterk zou mogen worden benoemd. Plasterk heeft namelijk in Science en Nature gepubliceerd.       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten