10 mei 2014

Jan van Ours c.s.: Peter Nijkamp is een veelschrijver

Vijfentwintig (25!!) jaar geleden stond ik in de Economentop 40 die toen een kleine 10 jaar bestond. Ik stond in de Top 40, omdat ik toen vrij veel en vrije lange artikelen had gepubliceerd. Die artikelen waren geen van alle echt goed, hoewel ze wel op goede ideeën waren gebaseerd (al zeg ik het zelf). De jaren daarop probeerde ik met anderen die ideeën verder uit te werken. Dat lukte in een beperkte mate: het leidde tot publicaties die veel beter waren dan die van 25 jaar geleden, maar ze waren toch niet helemaal top. Ik duikelde uit de Top 40 en langzaam maar zeker begonnen de frustraties over de economische wetenschap en mijn rol daarin zich op te hopen. Een half jaar geleden heb ik bij een verhuizing mijn hele onderzoekarchief in de papierversnipperaar gegooid. Had het ook anders gekund? Zeker, maar dan had ik een groot netwerk moeten onderhouden, aan iedereen moeten vertellen hoe goed ik wel niet was, moeten hengelen naar belangrijke functies, enz.. Allemaal dingen die aan mij niet erg besteed zijn. Wel aan Peter Nijkamp die tientallen papers per jaar schrijft, met Jan en alleman. Jan van Ours c.s. heeft dat in het economenblad ESB op een subtiele manier aan de kaak gesteld. Met collega’s bedacht hij een methode om kwantiteit bij de meting van onderzoeksproductiviteit uit te schakelen. Op die methode valt wel wat af te dingen, maar een opvallend resultaat is wel dat Peter Nijkamp die bij de ‘traditionele’ meting steevast in de Top 10 stond nu zelfs helemaal buiten de Top 40 valt. De boodschap van Jan van Ours: bij Nijkamp heeft de kwantiteit het gewonnen van de kwaliteit. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten