29 mei 2014

Edith Hooge: gezellig, onderwijsvrouwen onder elkaar

Dr. Edith Hooge is bijzonder hoogleraar onderwijsbestuur. Zij heeft tien tot vijftien jaar doceerervaring, maar of zij een goed docent is weet ik niet. Onlangs mocht zij voor de minister van onderwijs, Dr. Jet Bussemaker, een essay schrijven over de stand van het onderwijsbestuur. De minister was er blij mee: “Haar prikkelende beschouwing biedt zeker aanleiding tot reflectie.” Zeker, al vond ik wel dat er erg veel open deuren werden ingetrapt. Er was echter één deur die van mij ook gesloten had mogen blijven. Laten wij doctor Edith letterlijk citeren: “Als vrouwen niet meer dan drie dagen willen werken, betekent dit vaak dat zij het primaat leggen bij (…) de zorg voor thuis, in plaats van bij de uitoefening van het beroep van leraar en de continue professionalisering die daarbij hoort. Deeltijdwerkers blijken dan ook niet de beste leraren (…).” Deze diskwalificatie van ‘deeltijdjuffen’ ontleent zij aan een recent rapport van de onderwijsinspectie uit naam van mevrouw drs. A. Roeters. Gezellig hoor, al die onderwijsvrouwen bij elkaar, maar inderdaad: vooroordeel bevestigend. Vrouwen onder elkaar schijnen elkaar nogal eens de tent uit te vechten. Hier zijn de deeltijdjuffen de klos. Heeft mevrouw drs. Roeters een bewijs voor haar stelling? In de verste verte niet, zij zuigt het uit haar niet zo geleerde drs. duim. En trouwens: professor dr. Edith is zelf toch ook deeltijddocent aan een universiteit die ik ook nog eens redelijk ken? Kan zij zelf als hooggeleerde deeltijdjuf dan wel voor de ‘continue professionalisering’ zorgen? Laat ik het zo zeggen: ik benijd haar studenten niet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen