11 april 2014

Zussen Leijens: vernederen hun arme man

Vanochtend stond op de voorpagina van mijn krant dat het bij echtparen steeds vaker voorkomt dat de vrouw meer verdient dan de man. Als docent aan een universiteit zie ik al decennia lang dat, gemiddeld, meisjes beter hun best doen dan jongens. Tot nog toe had dat niet veel effect, maar nu lijkt het er op dat de traditionele rollen aan het draaien zijn. De tijd is voorbij dat als de man genoeg van zijn gezin had, hij zijn vrouw en kinderen in armoede kon achter laten. Als hij er nu vandoor gaat, maakt hij zichzelf tot arme sloeber. De ultieme wraak van de vrouw op de evolutie. Maar de zussen Lidwien en Mai Leijens die in dezelfde krant een inkijk geven in hun financiĆ«le verhouding met hun arme man laten zien dat die wraak ook te ver kan gaan. Lidwien verdient 150 euro meer dan haar man, maar zij en haar man dragen naar rato van hun inkomen bij aan de kosten van het huishouden, “zodat we beiden evenveel overhouden om zelf te besteden.” Dat laatste is natuurlijk een foutje, Lidwien houdt meer over dan haar man. Haar zus Mai maakt het nog bonter. Zij verdient als huisarts 6500 euro en haar man ongeveer 2100 euro. Zij hebben beiden een aparte rekening “waar de ander zich niet mee bemoeit.” Mai heeft echter veel meer te besteden dan haar man. Als hij een fiets wil kopen, moet Mai daar een ‘bijdrage’ voor geven, zo blijkt uit het interview. Mijn vader stortte 50-60 jaar geleden gewoon zijn verdiende inkomen als kleermaker in de huishoudpot en mijn moeder besteedde dat. Er was geen sprake van aparte rekeningen en ook geen financiĆ«le vernedering van mijn moeder door mijn vader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten