04 april 2014

Jan van Ours: over de journalistencode, I

Mensen die mij kennen weten dat ik geen facebookpagina heb, dat ik niet twitter en dat ik niet eens een smartphone heb. Ik heb een vooroorlogs model mobiele telefoon dat meestal thuis ergens in een kast ligt. Ik ben dan ook slecht bereikbaar voor journalisten, want ik zit zelden in de buurt van mijn vaste telefoon op de universiteit. Gebeld worden door een journalist is echter vooral een mixed blessing. Je voelt je vereerd, maar je gedachten zijn meestal heel ergens anders, terwijl de dienstdoende journalist direct een makkelijke quote wil hebben. Een jaar geleden werd ik gebeld, en toevallig zat ik bij mijn telefoon, over de benoeming van Laura van der Geest (zie foto) tot directeur van het CPB. Wat ik daar van vond. Ik was bang dat ze als topambtenaar te veel ontzag zou hebben voor de economische modellen en daarom te veel waarde zou hechten aan bijvoorbeeld ‘doorrekeningen’ van verkiezingsprogramma’s. Het doen van economische voorspellingen is het doortrekken van gebeurtenissen uit het verleden naar de toekomst, en de grote econoom John Maynard Keynes zei al in de jaren 30 van de vorige eeuw dat dit meestal een onzinnige exercitie is. Ik vreesde dat Van der Geest deze kritiek van Keynes bij het ministerie van financiĆ«n gemist had. Mijn mening kwam bij nu.nl terecht en schoot Jan van Ours in het verkeerde keelgat en daar kwam ik deze week pas achter. Hoe dat ging? Een vermakelijk verhaal, zie een volgende keer.

2 opmerkingen:

  1. Die Harry, Keynes hield toch helemaal niet van statistiek? Hij wees voor de EJ paper af van latere Nobelist Friedman, omdat het 'only statististical', 'no economic' ideas bevatte. Ectrie-onderwijs bij BoFeb was in haar tijd prima. Friedman's statistiekkennis was bij EJ-submissie ook OK! Maar dat wist Jan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist, Keynes vond wat Tinbergen deed alchemie. Hij zou zich omdraaien in zijn graf als hij de doorrekeningen van verkiezingsprogramma's door het CPB zou kunnen zien. Het goede nieuws: Laura van Geest gaat wel een onsje minder rekenen: http://harrieverbon.blogspot.nl/2013/11/laura-van-der-geest-cpb-gaat-een-onsje.html.
      .

      Verwijderen