28 januari 2014

Louise Fresco (WUR): plofkip?

Het wordt lente in Wageningen, want Louise Fresco is benoemd is tot voorzitter van de universiteit van Wageningen (WUR) als opvolger van Aalt Dijkhuizen.  Ik heb haar maar eenmaal ontmoet, wat bewijst dat ik geen goed netwerker ben, want dan zou ik haar veel vaker tegenkomen. Toch is mijn band met haar, door haar benoeming aan de WUR, inniger geworden. Indirect dan, want een van mijn dochters is alumnus van de WUR en werkzaam in de voedingsbranche en een andere dochter doet nu haar Master aan de WUR. Ik zie mijn dochters liever geassocieerd met Louise Fresco dan met Aalt Dijkhuizen. Dijkhuizen incasseerde 350.000 euro per jaar en verkondigde voor dat bedrag dat een plofkip beter is voor het milieu dan een biologische kip. Fresco hoor ik dat niet zo gauw beweren, al is zij ook erg kritisch over biologische arbeidsintensieve landbouw en veeteelt. Een arbeidsintensieve, weinig gemechaniseerde agrarische sector gaat de groeiende wereldbevolking niet voeden, is haar verhaal. Ze zit daarmee impliciet op de lijn van de Engelse dominee Thomas Malthus (1766-1834) die beweerde dat door de groei van de bevolking de arbeidende klasse altijd op het randje van de hongersnood zou blijven leven, en zo nu en dan daaronder. Hij had er geen idee van dat de productiviteit van de agrarische sector ongekend zou kunnen stijgen. Louise Fresco heeft dat natuurlijk wel en zij zegt dat die productiviteitsstijging nodig is om steeds meer mensen te kunnen voeden. De keerzijde van de productiviteitsstijging is de plofkip, het overvette vleesvarken, het kistkalf, enz. Zouden we met een onsje vlees minder en een dubbeltje duurder ook niet zijn allen voldoende te eten hebben?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen