09 december 2013

Frans Timmermans (MinBui, PvdA): werelddaad in Israël

Van de huidige Israëlische regering ben ik geen grote fan. Op momenten dat er op de Westoever een gematigde politieke en economische wind waait, laat de regering Netanyahu het afweten. Ik kan er inkomen dat Netanyahu geen vredesregeling wil met Hamas. De Westoever echter had recent een van die zeldzame Palestijnse bestuurders die niet steeds vervalt in de bekende onvruchtbare larmoyante Palestijnse retoriek en die ook nog eens weet hoe je een land moet runnen, maar Netanyahu deed met hem geen zaken. Die bestuurder, Salem Fayyad, is inmiddels al weer weg. Van Frans Timmermans ben ik ook al geen fan. Hij weet niet wat de gevolgen zijn van vrij verkeer van werknemers in Europa, hij verdedigt nog steeds een halfslachtige Europese grondwet, waar hij zelf aan had meegeschreven. Daarom kon ik het niet helpen dat ik me verkneukelde toen het ministerie van buitenlandse zaken niet bleek te zijn nagegaan of Israël wel blij was als Nederland een apparaat zou schenken waarmee gescand kan worden of vanuit Gaza geëxporteerde containers oorlogsmaterieel bevatten. Israël was helemaal niet blij met deze gift, maar Timmermans, op bezoek in Israël, dacht van wel. Timmermans mocht van Netanhayu ook niet zonder gewapende Israëlische militairen op het Palestijnse deel van de Westoever rond lopen. Toen stelde dappere Timmermans een daad: hij ging helemaal niet op de Westoever rondlopen. Een daad van internationale allure.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten