08 november 2013

Peter van Lieshout (WRR): weg met de studieboeken

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) schrijft geregeld ongevraagde adviezen voor de regering. Deze week heette zo’n advies Naar een lerende economie. Als ik het goed begrepen heb kunnen de meeste laboratoria in Nederland wel gesloten worden, want nieuwe kennis ontwikkelen is niet meer zo belangrijk (“hoewel weliswaar belangrijk”). Het gaat voortaan meer om “het mobiliseren en toepassen van ideeën en technieken die te vinden zijn in andere bedrijven, sectoren of landen.” Het gappen of na-apen van andermans ideeën dus? Dat kan de serieuze WRR natuurlijk niet bedoelen. Wat dan wel? Maar even kijken wat de WRR van de universiteiten wil, want dat moet ik snappen, tenslotte. Ik lees bij de WRR: “Universiteiten dienen hun onderwijstaak niet langer te onderschikken aan hun onderzoek.” Wat nu? Onlangs was er nog een zogenaamde accreditatiecommissie namens de overheid op mijn faculteit afgezonden die ons vermaande dat wij ons onderwijs meer op basis van ons onderzoek moesten inrichten. Nu zijn tientallen mensen aan mijn faculteit bezig om ‘research-based learning’ in te voeren. Dat hoeft nu allemaal niet meer als het aan de WRR ligt? Ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. Gelukkig stond er deze week ook een interview met de projectleider voor dit advies, Peter van Lieshout, in de krant. Hij verwijst daar naar Zuid-Korea, waar alle studieboeken afgeschaft zouden zijn. Juist, dat snap ik en hoera, ik bied een cursus aan zonder studieboek. Moet je de studenten eens horen klagen dat ze nergens kunnen nalezen wat ik ze uitleg. Maar ik begrijp nu wel waar de studenten zijn die niet komen opdraven tijdens college. Die zitten, aldus Van Lieshout, in de cloud. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen