15 november 2013

Judith Merkies (PvdA) wel; Thijs Berman (PvdA) niet: verdacht

Bij de laatste Kamerverkiezingen stemde ik PvdA. De SP was ook nog even mijn favoriet, maar op sommige punten vind ik ze te extreem. Nederland heeft soms (niet altijd) recht op een gematigd links beleid. Maar wat we nu krijgen is niet gematigd links, of gematigd rechts, het is kleurloze hutspot. Daar komt nu bij dat de PvdA via roddels en achterklap Europarlementariër Judith Merkies probeert te lozen. We berichtten daar eerder over: Merkies spant daarover een kort geding aan, dat vandaag dient, tegen haar eigen partijbestuur waarin ze eist dat haar naam gezuiverd wordt. Voor de familie Merkies heb ik een zwak, omdat mijn werkzame leven als econoom in 1973 begon met een aanstelling tot student-assistent bij prof. Merkies, de vader van Judith en haar broer Arnold (SP). Judith woont in Brussel en heeft daarom volgens interne partijafspraken geen recht op een volledige dagvergoeding die aan Europarlementariërs wordt verstrekt, maar ze ontving en hield die wel vier jaar lang. Ten onrechte, volgens de partij. Daar kon je vraagtekens bij zetten en een interne commissie zuiverde haar van de beschuldigingen. Toch wilde PvdA-voorzitter Hans Spekman haar daarom niet kandideren als lijsttrekker bij de Europese verkiezingen. Naar nu blijkt woont PvdA-Europarlementariër Thijs Berman ook in Brussel, met zijn vriendin, maar strijkt hij toch de volledige dagvergoeding op (bron). Dat komt omdat hij opgeeft in Parijs te wonen, waar hij een appartement heeft en waar hij, naar eigen zeggen, zijn zonen ontvangt. Hij mag ook geen lijsttrekker worden, maar hoopt wel als Europarlementariër voor de PvdA aan te mogen blijven. Als die hoop bewaarheid wordt, zal mijn stem voorlopig voor de PvdA verloren zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen