09 november 2013

Judith Merkies (PvdA): geen vrienden bij politieke vrienden

Judith Merkies is de dochter van Arnold Merkies die weer de vader is van Arnold Merkies jr (SP). Arnold Merkies sr. haal ik erbij omdat ik in 1973 of 1974 bij hem thuis op een feestje was. Ik was toen 22 en student-assistent bij prof. Merkies sr. Judith was toen een jaar of 7, Arnold was 5 en vaag kan ik me herinneren dat er toen ook kinderen door het huis liepen. Ik zal haar dus toen wel gezien hebben, net als haar broertje Arnold die ik later ook nog wel eens in levende lijve ben tegen gekomen. Ik kon toen niet weten dat deze twee kinderen politici zouden worden. Arnold jr. werd een succesvol financieel woordvoerder en Judith werd Europarlementariër. Zij wordt er nu door haar partijbestuur van beschuldigd niet integer met de partijafspraken over betalingen aan Europarlementariërs om te zijn gegaan. Zij heeft vier jaar lang te veel van de Europese dagvergoeding in eigen zak gestoken terwijl ze een deel had moeten afstaan. Daar was een reden voor: de controle op de kosten was niet in orde, waardoor het niet duidelijk was welk deel van de kosten de Europolitici in rekening mochten brengen. Na vier jaar bleek dat Judith Merkies niets extra in rekening mocht brengen en stortte zij het te veel ontvangen bedrag alsnog terug. Te laat, volgens PvdA-voorzitter Hans Spekman die haar mede daarom niet wil kandideren als lijsttrekker bij de Europese verkiezingen. Einde verhaal? Nee, Judith Merkies spant een kort geding aan tegen haar eigen partijbestuur waarin ze eist dat haar naam gezuiverd wordt. Terecht, of niet, met een kort geding tegen je eigen politieke vrienden maak je geen echte vrienden bij je politieke vrienden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen