19 april 2013

Ken Rogoff: rekenfoutje

Ken Rogoff is een van de betere economen op aarde. Ik heb hem eens ontmoet op een conferentie in Amsterdam in 1990. Ik besprak een paper van hem dat uit een ingewikkeld theoretisch model bestond. Dat paper stond voor de helft op zijn PC en zat voor de andere helft in zijn hoofd. Het was voor mij moeilijk in zijn hoofd te kijken. Eigenlijk vind ik het werk dat hij de laatste tien jaar over overheidsschulden in de wereld heeft gedaan veel toegankelijker en ook veel leerzamer dan die theorieën van hem uit de jaren 90. Het is echt smullen om te zien hoeveel landen de afgelopen honderd jaar de fout in zijn gegaan met hun schulden. Zijn werk toont echter ook een zwakte in de economische wetenschap aan, namelijk dat je niet precies weet wanneer en waarom het fout gaat met de schuldpolitiek van landen. Om in die leemte te voorzien kwamen Rogoff en zijn cowerker Carmen Reinhart met de stelling dat het fout begint te gaan zodra de schuld van de overheid hoger is dan 90% van het nationaal inkomen. Zij hadden daar ook berekeningen bij die dat moesten aantonen. Prachtig, ik heb er ook nog een sommetje voor mijn studenten mee gemaakt. Die 90% blijkt ook in de Amerikaanse politiek een grote invloed gehad te hebben. Helaas, er zat een rekenfoutje in hun berekeningen, zoals deze week andere economen aantoonden. Ernstig? Niet echt, in de economie bestaan geen harde wetten met universele constanten. Dus 90% schuld kan nooit een harde grens zijn voor het faillissement van een overheid, met 30% zou het ook kunnen en misschien is er soms bij 300% schuld niets aan de hand. Rogoff moest natuurlijk wel door het stof voor zijn rekenfoutje. Al zei hij er wel direct bij dat zijn boodschap er niet door veranderde. Economen hebben namelijk altijd gelijk. Of hun berekeningen kloppen of niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten