21 april 2013

John Ewbank: beter dan Nico Dijkshoorn

Ik doe niet aan twitteren en lees ook geen tweets. Daarnaast zit ik ook niet op Facebook. Ik mis dus veel van wat er in Nederland aan de hand is. Deze tweet bijvoorbeeld van Nico Dijkshoorn: “Ik ben voor een milde steniging van iedereen die aan deze wanstaltige troep heeft meegewerkt en nog gaat meewerken” heb ik gemist. Dat ging over het Koningslied, gecomponeerd door John Ewbank. Nico Dijkshoorn? Ja, Nico Dijkshoorn die geregeld in DWDD flauwe teksten mag uitspreken als een soort kloon van Cees Buddingh. Voor de jongeren onder ons: Cees Buddingh was 40-50 jaar geleden een populaire stukjesschrijver onder de middelbare-schooljeugd. Vraag maar eens aan je oma of opa hoe vaak ze wel niet op voordrachtwedstrijden op school het gedicht ‘de blauwbilgurgel’ van Buddingh hebben voorgedragen; het liefst zoals de dichter dat zelf ook deed: op de manier dus waarop Nico Dijkshoorn dat nu ook doet. Deze kloon van Buddingh dus, zegt nu iets zeer kwaadaardigs over het Koninglied, terwijl wij (wij, Nederlanders) dat lied zelf geschreven hebben. Althans ruim 3.000 Nederlanders hebben een regel ingestuurd. Een ridicuul idee, natuurlijk, dat zo’n procedure een fatsoenlijke liedtekst zou kunnen opleveren. Maar dan had Cees Buddingh, sorry Nico Dijkshoorn, daar eerder iets over moeten zeggen. Dat het Oranjecomité gestenigd zou moeten worden toen het met dit plan kwam. Half Nederland blijkt nu “zeikregen” over het Koningslied van John Ewbank te hebben uitgestort. Sociologen, musicologen, Neerlandici, pedagogen, filosofen, en natuurlijk de musici die niet mee mochten doen met het Lied twitteren en tweeten nu in koor dat dit project wel moest mislukken en dat ze dat al die tijd al wisten. De andere helft van Nederland is daar dan weer twitterend en tweetend verontwaardigd over. Het is mij een beetje ontgaan, want ik lees geen tweets,

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen