07 maart 2013

Bas Haring: de alternatieve kosten van een lezing

Gisterenavond zette ik net het eten op het fornuis, toen ik een mail binnen kreeg van een Tilburgse collega. Of ik een uurtje of wat later die avond in kon vallen voor een bekende econoom uit het land (ik zal zijn naam niet noemen). Deze econoom zou een praatje houden aan een middelbare school in Tilburg, maar had zich op het laatste moment wegens ziekte afgemeld. Deze econoom heeft onder collega’s de reputatie dat hij vaak niet komt opdagen bij afspraken en dat hij hoge vergoedingen vraagt voor spreekbeurten. Het één (hoge vergoedingen) staat het andere (niet op komen opdagen) kennelijk niet in de weg, want hij wordt toch steeds weer gevraagd om zijn zegje te doen. Bas Haring was ook een van de sprekers. Dit was wel heel erg een last-minute verzoek, maar ik besloot erop in te gaan. Als ik tenminste de vergoeding van de econoom zou krijgen, want dan kon ik direct zien hoeveel hij nu vraagt voor een lezing. Bovendien kon ik eens kijken hoe mijn kijk op de economie, die ik nu in mijn andere blog aan het geven ben, in een geïnteresseerd gezelschap valt, want het thema was ‘crisis en economie’. Ten slotte kon ik Bas Haring eens ontmoeten en beluisteren. Vorige week had hij nog in zijn column in De Volkskrant over het geven van lezingen geschreven: dat daar de opportunity (in het Nederlands: alternatieve) kosten zo hoog van zijn. Hij schreef: “Ik geef regelmatig lezingen en een flink deel van die lezingen geef ik gratis (…). Soms heb ik echter geen zin in zo’n lezing. [Misschien] krijg ik dan net een verzoek voor een lucratieve lezing. Die kan ik dan niet geven en dus kost die zogenaamde gratis lezing (…) feitelijk een zak geld.” Gisterenavond kwam er waarschijnlijk net zo’n verzoek bij hem binnen, ofte wel de alternatieve kosten voor de lezing aan de school waren te hoog geworden, want ook Bas Haring kwam niet opdagen. Maar ik weet wel de vergoeding die de bekende econoom voor een lezing aan een uit belastingmiddelen gefinancierde school vraagt.

1 opmerking:

  1. Zozozo, ik ben toch zeer benieuwd naar die zeer bekende econoom en zijn vergoeding. Dit stukje wekt toch wel wat vragen op!!
    Ik zal uitkijken naar de mogelijkheid u in het echt te ontmoeten en het hierover te hebben!!

    Een fan!

    BeantwoordenVerwijderen