03 februari 2013

Sjoerd van Keulen (ex SNS): gebeten hond

Ex topman van SNS

In 2006 kocht Sjoerd van Keulen, toen topman van SNS, het vastgoedfonds dat uiteindelijk de ondergang van SNS inluidde. Toen waren er zogenaamde beursanalisten die er niet blij mee waren, maar dat was niet omdat ze een instorting van de vastgoedmarkt voorzagen. Wie van diegenen die nu de strontemmer over Van Keulen pogen leeg te gooien, zoals de jongens en meisjes van Geen Stijl wisten in 2006 dat de vastgoedmarkt zou instorten? Geen enkele, lijkt me zo. In alle bescheidenheid, ik wist het wel. In 2000 heb ik het zelfs eens opgeschreven in een economenblaadje, maar wanneer het precies zou gebeuren zei ik er niet bij. Ik dacht na 2011, omdat dan de naoorlogse geboortegolf met pensioen zou gaan de pensionado's hun huizen aan een veel kleinere generatie zouden proberen te verkopen. De huizenmarkt stortte dus eerder in: in 2007 begon het in de VS waarna enige tijd later ook Europa aan de beurt kwam. Sjoerd van Keulen had mijn stukje uit 2000 niet gelezen, maar hij was ook maar politicoloog en las natuurlijk geen economenblaadjes. Treft hem dus geen blaam? Uiteraard wel: hij blijft verantwoordelijk voor het risico dat hij heeft genomen. Wat mij betreft mag hij dus ook de 3 miljoen euro die hij in 3 jaar bij SNS verdiende terugbetalen. Bij nader inzien had hij die toch niet verdiend. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen