18 januari 2013

Jos de Beus:dood


Dertig jaar geleden was hij mijn buurman aan de economische faculteit van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Dat was toen gehuisvest in een krakkemikkig pand aan de Jodenbreestraat. Hij was een politico-loog die per ongeluk onder economen was terecht gekomen. Hij was nog aangenomen door Hans van den Doel, hoogleraar welvaarts-economie aan de UvA en vooraanstaand PvdA-econoom die zich min of meer tot politicoloog had omgeschoold. Toen ik bij de UvA begon (1982), was Van den Doel al getroffen door een beroerte en had Jos het rijk alleen in zijn vakgebied. Hij had echter de tijd niet mee. Van economen en dus ook van hem werd meer en meer verwacht dat ze artikelen in internationale tijdschriften met moeilijke formules gingen publiceren. Daarvoor was hij echter te weinig econoom en te veel politicoloog. Toch bleef hij nog tot 1995 onder de economen van de UvA werken en toen pas begon hij aan zijn echte carrière als politicoloog. Eigenlijk was ik wel een beetje jaloers op hem. Ik vond hem zo lelijk als de nacht, en tezelfdertijd vond ik hem ook welbespraakt, charmant en innemend. Hij was in staat aardige dingen te zeggen over slechte prestaties. Hij was ook nog eens een populair docent en een goed netwerker. Hij leek me zo iemand die alles krijgt wat hij wil. Uiteindelijk toch niet. Een paar jaar geleden werd hij getroffen door een geheimzinnige ziekte die een razendsnelle veroudering tot gevolg had. Hij stierf gisteren in een verzorgingshuis, 60 jaar oud.

1 opmerking:

  1. Lelijk als de nacht?? Ik was in die tijd secretaresse bij micro-economie. Jos was de enige goodlooking man daar, elegant met sjaal. En ook nog eens aardig. Dát is wat ik me herinner.
    Els

    BeantwoordenVerwijderen