12 november 2012

Xander van Uffelen: over economen

in het beklaagdenbankje?
Dit weekend stond er een stukje in mijn lijfkrant van Xander van Uffelen over economen. Hij verwijt eerst economen dat ze de kredietcrisis, de eurocrisis en de instorting van de huizenmarkt niet hebben zien aankomen. Even later schrijft hij dan: “En uiteraard zijn er enkele zelfbenoemde onheilsprofeten die de eurocrisis hebben voorzien.” Tsja, dan kun je het natuurlijk nooit goed doen. De kredietcrisis heb ik, eerlijk gezegd, ook niet voorzien, maar in 1990 schreef ik al in een stukje dat door ontwikkelingen op de kapitaalmarkt pensioenfondsen problemen met de financiering van de pensioenen zouden krijgen. Niemand die het geloofde. In 2000 schreef ik in het economenblaadje ESB dat de huizenmarkt zou kunnen instorten op het moment dat de geboortegolf met pensioen zou gaan. Inderdaad was ik iets te optimistisch: het gebeurde een paar jaar eerder. Even goed: niemand die er toen notie van nam. In 2004 zette ik mij af tegen de EU-grondwet onder meer omdat de begrotingsnormen niet deugden en gewoon werden overtreden als dat zo uitkwam, niet in het minst door Duitsland en Frankrijk. Als je je verzette tegen de EU-grondwet werd je als een provinciaal beschouwd. Ook door journalisten. Mijn fout was waarschijnlijk dat ik niet hard genoeg schreeuwde om gehoord te worden, zoals andere zogeheten ‘topeconomen’ nu wel doen. Het heeft nu echter geen zin meer om gehoord te worden. Het is al te laat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen