01 oktober 2012

Robin te Slaa: Is Wilders een fascist?

Het is in den lande een soort intellectualistisch vermaak geworden: een antwoord pogen te geven op de vraag of Geert Wilders een fascist is of niet. Het is zoiets als de oude theologische vraag hoeveel engelen kunnen dansen op een speld. Interessant voor de liefhebber, maar niet echt relevant, lijkt me. Maar wat is relevant? Zelf ben ik ook een paar keer in die discussie getrokken. Eerst toen Rob Riemen, een door mijn universiteit gesubsidieerde intellectueel, op Lowlands een tamelijk flinterdun pseudo-intellectueel bewijs gaf van de fascistische trekken van Wilders. Een tweede keer was, toen, alweer aan mijn universiteit, een betoog met denkfouten werd gepresenteerd als een onweerlegbaar bewijs van Wilders’ fascisme. Nu heeft Robin te Slaa een boekje geschreven met bovenstaande titel. Hij is ‘fascisme-deskundige’. Hij zal het dus wel weten. Inderdaad, het antwoord op de vraag is: nee, Wilders is geen fascist. Godzijdank. Kunnen we dan nu met die onzin ophouden? Te Slaa zegt zelf dat een aantal mensen niet overtuigd zal zijn. Het zal dus niet ophouden: binnenkort komt er een tegenbewijs. Ik ga ze niet lezen, zowel niet de boeken die bewijzen dat Wilders een fascist is, als de boeken die het tegendeel bewijzen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen