04 oktober 2012

Diederik Stapel: moet nu onder de grond

Diederik Stapel speelde vals met zijn onderzoek. Dat is genoegzaam bekend en een hele stoet aan collega’s in de sociale psychologie, die met hem samen werkten, heeft hij indirect besmet en in ieder geval belachelijk gemaakt. Zij werden onder hun eigen ogen beet genomen door Stapel. Niet alleen collega’s, maar ook de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), een organisatie die met ongeveer een half miljard euro belastinggeld onderzoekvoorstellen subsidieert, werd in de maling genomen. Die voorstellen worden binnen NWO grotendeels beoordeeld door vakgenoten, sociaal psychologen dus. Die voorstellen werden kennelijk zo min mogelijk afgekraakt onder het motto: Ik bemoei me niet met jou, jij bemoeit je niet met mij. De sociaal psychologen haalden namelijk binnen de sociale wetenschappen de laatste jaren een onevenredig groot deel uit de subsidieruif van de NWO binnen. Een deel van dat gesubsidieerde onderzoek blijkt nu dus op fraude gebaseerd te zijn en de fiscus wil dat geld terugvorderen. Van Diederik Stapel dus, want hij heeft ook flink wat uit de subsidiepot gekregen. Ongetwijfeld heeft hij het niet in zijn eigen zak gestoken. Zo was hij niet. Hij heeft er jonge onderzoekers voor aangesteld. Diederik Stapel gaat daarom regelrecht failliet als hij over de brug moet komen. Ik kan me voorstellen dat dat zijn einde zou betekenen. Het is ook het failliet van NWO. De NWO had beter moeten opletten toen subsidiegeld aan sociaal psychologen werd uitgedeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen