07 september 2012

Johan Witteveen (91): niet bepaald VVD

Hij lijkt opeens uit de doden opgestaan. Johan Witteveen, in de jaren 60 minister van financiën voor de VVD, laat nu in zijn 92e levensjaar weer van zich horen. Veertig jaar geleden in 1972 las ik als student economie zijn proefschrift uit 1946. Ik was onder de indruk. Wiskunde, economie en statistiek, allemaal inéén en dat in een tijd dat dit nog heel zeldzaam was. Ik voelde me erg alpha en was dat ook. Voor mij was dat genoeg reden om na mijn derde jaar van economie naar econometrie te switchen. Dankzij VVD-er Johan Witteveen. En nu zegt de hoogbejaarde Witteveen dat hij altijd een verlegen man is geweest, maar dat overwonnen heeft en in één moeite door zegt hij dat het absurd is om zo veel te bezuinigen met zo’n groot handelsoverschot. Hij heeft mijn hart opnieuw gestolen, maar ongetwijfeld niet Mark Rutte’s (VVD) hart.   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen